? ??????????????Stars and Music? ????? ?? ???Rating: 4.8 (34 Ratings)??10 Grabs Today. 6660 Total Grabs. ?
?????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ????7?? ?????Crystal Drops? ????? ?? ???Rating: 4.0 (37 Ratings)??10 Grabs Today. 22583 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ????5? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Wednesday, November 18, 2009

KEM@TIAN ITU P@STI MENJELM@


Kematian itu pasti menjelma. Hanya masa dan waktunya yang tidak kita ketahui. Cuba kita amati. Mengapa kebanyakkan orang yang nazak, hampir ajal tidak dapat berkata apa-apa, lidahnya kelu, keras dan hanya mimik mukanya yang menahan kesakitan "sakaratul maut".

Diriwayatkan sebuah hadis yg bermaksud :" Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya. "

Ini jelas menunjukkan, kita disarankan agar berdiam diri, jangan berkata apa pun semasa azan berkumandang. Sebagai orang beragama islam kita wajib menghormati azan kerana banyak fadilatnya. Jika lagu kebangsaan kita diajar agar berdiri tegak dan diamkan diri, mengapa ketika azan kita tidak boleh mendiamkan diri???

Lantas siapa yang berkata ketika azan maka allah akan kelukan lidahnyaketika nazak. kita takut dengan kelunya lidah kita semasa ajal hampir tiba maka kita tidak dapat mengucap kalimah syahadah, yg mna siapa yg dapat mengucap kalimah ini ketika nyawanya akan dicabut Allah dgn izinnya menjanjikan syurga untuk mereka.

Dari itu marilah sama-sama kita meng hormati azan dan mohon kepada Allah supaya lidah ini tidak kelu semasa nyawa kita sedang dicabut...

SUCIKANLAH 4 HAL DENGAN 4 PERKARA

-wajah dgn linangan air mata keinsafan

-lidah basah dgn zikrullah kepada Pencipta

-hatimu takut dan gementar dgn kehebatan rabbmu

-dosa dgn taubat kepada dzat yg memilikimu..



0 comments: